Błędne przekonanie, że cybersport nie ma żadnego związku ze środowiskiem, jest poważnym błędem. Wpływ gier na środowisko jest znaczący, porównywalny z każdą inną działalnością człowieka. Działa ona na wielu frontach jednocześnie. Na przykład, stworzenie fizycznego nośnika gry wymaga surowców, które wymagają wydobycia. Samo granie wymaga nakładów energii, podobnie jak produkcja sprzętu komputerowego. Wynika z tego kilka bezpośrednich sposobów, w jakie same cybersporty znacząco wpływają na środowisko.
Nie da się wykluczyć grywalizacji z obszaru wpływu człowieka na przyrodę, choćby dlatego, że dotyczy ona znacznej liczby ludzi. To trzy miliardy, czyli około 40% światowej populacji! W samej Polsce liczba graczy sięga 20 milionów.
Statystyka ta uwzględnia tylko tych, którzy grają w tradycyjne gry wideo, ale nie tych, którzy grają w kasynach online. Te ostatnie stały się bardzo popularne w wielu krajach na całym świecie, a Polska nie jest wyjątkiem. Widać to nawet w rosnącej liczbie odwiedzających strony z recenzjami kasyn online, w tym lidera wyszukiwarki Twinspin.
Platformy takie jak www.twinspin.pl odgrywają kluczową rolę w popularyzacji hazardu online w Polsce. Witryny te informują entuzjastów hazardu o nowych operatorach i innych nowościach w branży oraz dostarczają recenzje kasyn i gier. Ich wpływ jest niezaprzeczalny, przyczyniając się do rosnącej popularności hazardu online w kraju.
Cybersport jest bardzo popularny w całej Europie. Jednak branża ta napotkała ostatnio problemy w Polsce. Według ekspertów, większe finansowanie mogłoby zmienić tę sytuację.
Projekt Greening, The Beast stworzony przez amerykańskich entuzjastów miał na celu obliczenie, ile energii zużywa cybersport i cała branża gier. Ostatecznym celem jest oczywiście zmniejszenie tych kosztów. Entuzjaści odkryli, że granie na komputerze kosztuje do 375 kWh rocznie na przeciętnego gracza. Jeśli gracz jest zapalonym graczem, może wydać 1100 kWh rocznie lub więcej – jeśli spędza od 6 do 8 godzin grając online, zwłaszcza jeśli aspiruje do cybersportu. Sytuacja jest nieco lepsza, jeśli gracz korzysta z konsol – na przykład PlayStation 5 zużywa 50 kWh w trybie czuwania i 220 kWh w aktywnym trybie gry. Xbox One X ma jeszcze bardziej ekscytujące dane – zużycie waha się od 60 do 180 kWh w zależności od trybu.
Wskaźniki różnią się w zależności od tego, ile pamięci wymaga gra i jak wysokiej jakości sprzęt jest używany. Obliczenia uwzględniają wiek sprzętu i temperaturę zewnętrzną. Podczas gry zużycie energii może wzrosnąć – na przykład, jeśli musisz załadować ogromną mapę, z pewnością nastąpi duży skok zużycia energii.
Należy wziąć pod uwagę, że gry stają się coraz bardziej wymagające, więc oprócz fizycznego starzenia się sprzętu istnieje również moralne. Bardzo częstym zjawiskiem w ostatnim czasie są exclusive’y – oznacza to, że dana gra będzie działać tylko na określonej konsoli – zazwyczaj jest to PlayStation lub Xbox ostatniej generacji. Gracze gonią za nowościami, a popyt na konsole rośnie – w efekcie koło produkcji kręci się coraz aktywniej. I tu pojawia się wpływ grywalizacji na środowisko.